Šiuose puslapiuose jau esu kalbėjusi apie VšĮ „Lazdynų baseinas“ naudojamus kelis prabangius automobilius, kurių išlaikymo sąnaudos krenta ant įmonės, galiausiai, baseino savininkas – Vilniaus savivaldybė – negauna pajamų.
Prieš porą dienų Lazdynų baseine filmuojant KK2 siužetą, baseino vadovai kalbėjo apie jo tragišką techninę būklę (tai, deja, tiesa), bet, kai pastebėjau, kad nutraukus šios ir kitų panašių įmonių pinigų švaistymą ir ėmusis sąnaudų karpymo per kelerius metus mieste būtų galima sukaupti pinigų poros naujų baseinų statybai, net jie neprieštaravo.
Būtent Lazdynų baseino visureigių „klausimas“ privertė susidomėti, kiek Vilniaus miesto savivaldybės (VMS) įmonių ir viešųjų įstaigų, kurių dalininkas yra savivaldybė, vadovų turi teisę naudotis tarnybiniais automobiliais ir kokie tie automobiliai.
Puiku, kad pateikęs tokios informacijos paklausimą Ekonomikos ir finansų komitetas per nustatytą laiką gavo ir VMS Finansų departamento atsakymą, ir siūlymus, kaip turėtų būti keičiama dabartinė tvarka, kuri iš esmės yra netvarka. Čia matau du konkrečiaus pasiekimus.
Malonu, kad VMS ir jos Finansų departamentas po pusmečio bendro darbo galiausiai suprato, kad, pirma, tas bendras darbas paremtas politikos ir rinkėjų interesus atstovaujančių politikų reikalavimų prioritetu; antra, buvo suvokta, kad kai politikai pageidauja, reikia dirbti ir teikti informaciją, o ne purkštauti, kad taip jie esą trukdo tvarkytis sulig valdininkų protu ar jų interesais. Šita sėkmė, manyčiau, esminė.
Vis tik grįžkime prie automobilių klausimo. Ką rodo sostinės administracijos atlikta pradinė Vilniaus miesto viešųjų įstaigų ir įmonių vadovų ir/ar jų pavaldinių tarnybinių automobilių autoūkio analizė?
Pradėjus analizuoti tokių automobilių įsigijimo, lizingo, panaudos, kuro sunaudojimo ir kitas eksploatacines sąnaudas paaiškėjo, jog iki šiol nebuvo nustatyta net elementari tvarka, apibrėžianti racionalų ir ekonomiškai pagrįstą darbo reikmėms skirtų automobilių įsigijimą ir panaudą.
Vienas iš drąstiškiausių pavyzdžių, kur veda betvarkė, yra jau minėtas Lazdynų baseinas. Penkių automobilių parko išlaikymo sąnaudos per 9 šių metų mėnesius siekė 15,7 tūkst. eurų – tai neįtikimai didelės išlaidos vienoje vietoje dislokuotai nemobiliai įstaigai, kurioje dirba tik 18 žmonių ir kuri pernai uždirbo vos 10 tūkst. eurų pelno.
Lazdynų baseino atvejis įdomus ir kitu aspektu. Palyginkime jų išlaidas su tiek pat tarnybinių automobilių eksploatuojančia viešąja įstaiga „Vilniaus miesto parkai“, kuri transporto išlaidoms išleido dvigubai mažiau – vos per 7 tūks. eurų, nors šiai įstaigai tikrai nesunku paaiškinti, kodėl ir kam keliaujama tarp įvairiuose miesto vietos esančių įstaigos prižiūrimų parkų ir parkelių.
Atsakymas paprastas: pasirodo, Lazdynų baseino direktorius A. Praniauskas savo darbuotojams nustatė nemenką – iki 200 eurų per mėnesį – kuro panaudojimo kartelę. Jo nuomojamam automobiliui “VW Toureg” (šio galingo automobilio kuro sąnaudos mieste siekia 19 litrų 100 kilometrų) kuro ir eksplotavimo limitai apkritai nenustatyti. Tad nieko keista, kad direktoriaus tarnybinio visureigio išlaikymas įstaigai jau atsėjo 4292 eurus. Tiesiai kalbant, būtent tiek vien dėl šios paties sau suteiktos direktoriaus privilegijos prarado įstaigos savininkas – miestas ir jo gyventojai.
Atsakydama į mano paklausimą apie VšĮ „Lazdynų baseinas“ vadovybės ir darbuotojų darbo užmokestį VMS Administracija paaiškino, kad šiemet per mėnesį į rankas jos direktorius uždirbo 807 eurus. Nejaugi tokia suma nėra pakankama pačiam savo automobiliu atvykti į darbo vietą, jau nekalbant apie tai, kad Vilniuje veikia gerai išplėtota viešojo transporto sistema? Jau artimiausiuose Tarybos posėdžiuose pareikalausiu, kad panašių „išskirtinės svarbos“ objektų vadovai, kaip visi mirtingieji, persėstų į nuosavus automobilius, kuriuos eksploatuotų už uždirbamus savus pinigus – įstaigos vadovo ambicijos važinėti jam pirktu automobiliu iš esmės juokingos. Galimų avarijų prevencijai baseinui iš esmės užtektų vieno automobilio; Tiesa, laidai KK2 baseino direktorius aiškino, kad dabar įstaiga tvarkosi ir benaudoja vos 2 automobilius.
VMS administracija savo ruožtu jau pareikalavo, kad būtų ribojamos kuro sąnaudos, kurios įstaigų vadovams negali viršyti 250 eurų per mėnesį, sudarant galimybę automobiliu naudotis visiems įstaigos darbuotojams, kurių funkcijų/pareigų vykdymui automobilis reikalingas. Uždrausta tarnybiniais automobiliais naudotis po darbo ir ne darbo dienomis.
Prabangiais automobiliais važinėja ir kurių kitų įmonių, kurioms stinga apyvartinių lėšų, vadovai. UAB “Grinda” vadovai A.Viliūnas ir V.Grosmanas naudojasi lizingu įsigytais naujais, 2013 ir 2015 metais pagamintais automobiliais “Toyota Land Cruiser”. Vien mėnesinės lizingo įmokos už šiuos automobilius yra 900 ir 832 eurai. Naujųjų “Toyota Land Cruiser” kaina – 88 tūkst. Eurų (tai yra, daugiau nei 300 tūkst. litų) ir daugiau. Tiek kainuoja neprastas butas sostinėje. Gaila, kad informaciją apie šiuos dalykus gavau jau po „Grindos“ stebėtojų tarybos, kurios pirmininke esu, posėdžio. Artimiausiu metu pasistengsiu, kad padėtis keistųsi.
Rekordinį, net 42 tarnybinių lengvųjų automobilių parką turi UAB „Vilniaus vandenys“. Ši įmonė itin originaliai pagrindžia nuolat toje pačioje darbo vietoje darbą dirbančių darbuotojų poreikį važinėtis įmonės transportu net ir po darbo ar savaitgaliais. Buvusio įmonės direktoriaus V. Miltenio įsakyme rašoma, kad privalu “būti nuolatos mobiliam ir užtikrinti operatyvų atvykimą į darbą bet kuriuo metu, atsiradus svarbioms aplinkybėms.” Tos nenumatytos aplinkybės – tai galimos “ avarijos, vagystės, gamtiniai įvykiai (liūtis, viesulas, pūga ar panašiai)”. Remdamasi šiuo vadovo įsakymu, tarnybiniu automobiliu “Subaru Legacy “ naudojasi ir UAB “Vilniaus vandenys” vyr. finansininkė, o žmogiškųjų išteklių vadovas ir komunikacijos skyriaus vadovė naudojasi automobiliais pagal panaudos sutartis, t.y., jie gauna papildomas pajamas už nuosavo automobilio nuomą. Įdomu, kokia gamtos stichija priverstų minėtuosius darbuotojus vidury nakties atvykti į darbo vietą?
Tikiuosi, kad naujoji įmonės valdyba, kurią mes, „Vilniaus vandenų“ stebėtojų tarybos nariai išsirinkome šią savaitę, greit ir radikaliai sustabdys nepamatuotą sąnaudų auginimą. Bet kokiu atveju to nuolat reikalausiu.
Bene aiškiausiai savo poniškas užgaidas išdėstė UAB “Start Vilnius” direktorius Marius Baranauskas. Jis paaiškino, kad jam kelerių metų tarnybinis automobilis “Hunday Sante Fe” būtinas vykti į “susitikimus su akcininkais, notarais ir klientais. Kelionei į darbą ir iš jo”. Įdomu, kiek kartų per savaitę tenka vykti į susitikimus su akcininkais ir notarais? Kodėl ten negalima nuvykti esant reikalui taksi ar „City bee“ automobiliu (tai gerokai pigiau)? Ir jau visi nesuprantu, kodėl aš ir visi kiti Vilniaus mokesčių mokėtojai turime mokėti už pono Baranausko keliones į darbą ir namo? Universitete net dėstymui būtinas knygas perku pati iš savo kuklios algos ir net nesugalvočiau pareikalauti, kad Lietuvos mokesčių mokėtojai išlaikytų mano automobilį, o va įmonės, kuri pavaldi savivaldybei, vadovui tai atrodo normalu. Kodėl?
Apibendrindama galiu pasakyti, kad, žinoma, automobilių parkai tėra labai menka Vilniaus miesto savivaldybės viešųjų įstaigų ir įmonių ūkinės veiklos dalis, tačiau ji labai aiškiai rodo, kokio mentaliteto žmonės vadovauja šioms įstaigoms. Dalis jų sugeba atskirti tarnybinius ir privačius interesus, nustatydami racionalius ir pagrįstus tarnybinių automobilių nuomos, eksplotavimo ir kuro sąnaudų limitus, kiti – paprasčiausiai vagia miesto biužeto lėšas.
Šiuo metu VMS Administracija ruošia trasporto išlaidų limitus ir automobilių naudojimo taisykles viešųjų įstaigų vadovams. Bus nustatyta privaloma tvarka, kaip turi būti naudojami miesto įmonių tarnybiniai automobiliai. Miestui priklausančių įmonių vadovai turi būti tokie, kurie suvokia, jos svetimus, miesto mokesčių mokėtojų pinigus, privalu taupyti. Jeigu jie nesugeba šito suprasti, jie tiesiog turi būti pašalinti iš užimamų pareigų.
Automobilių parko tyrimas tik prasideda ir toliau šią temą nuolat plėtosiu, tiek teikdama papildomą informaciją, tiek aiškindama, kas pasiekta, kad nebūtų švaistomos miesto gyventojų turtas.
Baigdama drįstu sustoti ties vienu klausimu, kuri jūs, rinkėjai, man dažnai primenate, sakydami, kad vienas lauke — ne karys. Užsispyrusi ir pasitelkusi kolegas ėmiau vynioti cinizmu pagrįstos vadybos, kuri galiausia rodo, kaip bendras gėris virsta atskirų asmenų pajamomis, kamuolį. Nesigiriu. Konstatuoju. Tai gali padaryti bet kuris politikas, tiesiog reikalaukite.
O jei nereikalaujate, tai po to neverkite ir neaiškinkite – bent man – kad visi politikai – vagys.
Turime kaimyna pona direktoriu is Grindos su savo tarnybuniu dzipu pastoviai vazynejasi. Ir dar nuansas salimais sunus statesi nama tai is Grindos darbuotojau pastoviai dirbdavo ir visa galima technika prie sklypo dirbo. Spekite kas uz tai mokejo?
Galite tai man parašyti, kaip laišką, skirtą Tarybos narei ir Grindos stebėtojų tarybos pirmininkeiDirektorius — Vilūnas???
Manau, neišdrįs gadinti santykių su kaimynais. 🙂
Taip. Jokios informacijos su parašu negavau. 🙂
Jūs kaimynai iš tarandes ar valakampiu? Ne vieną namą juk turi
Sveiki,
gerai čia padirbėjote, p. Maldiekiene. Malonu, kaip rinkėjui, skaityti. Nors čia dar tik pradžia.
Norėdamas būti objektyvus, norėjau iš kitos pusės į tai pažiūrėti. Žinoma, sistemos trūkumas (oficialių limitų nebuvimas) nėra priežastis naudotis padėtimi, bet… Dar E. Masiulis yra pasakęs, kad vadovais į valstybines įstaigas už mažą atlyginimą eina dirbti “arba vagys, arba išprotėję”. Ryškiai čia esama “vagies” atvejo.
Bet ar nebus taip, kad apkarpydami būdus vadovauti “bent kiek patogiai”, ir išmesdami dabar postuose esančius “vagis”, jūs nebeprisišauksite į tuos postus kompetetingų “išprotėjusių”? Nes kompetetingų “išprotėjusių” rinkoje tikrai maža.
Noriu pasakyti, kad kamšant skyles negražiai užsidirbti, reiktų lygiagrečiai didinti vadovų atlyginimus (kad ir už pasiekimus, pvz. atneštą pelną ar gerinamus veiklos rezultatus).
Tai ir gerai, kad nebeprisišauks vagių. Teks didinti atlyginimus, kad ateitų gabūs, o ne šiaip vagys. Įmonių išlaidos juk nuo to nepadidės, o vadyba, tikėtina, pagerės.
Aš sutikčiau pabūti vienu iš 10-ies „Grindos“ direktoriaus pavaduotojų ar patarėjų ir už 2 automobilių nuomos kainą.
Su kompetencija ir algomis už ją visoje valstybėje bardakas – nenormalu, kai valstybinės ūkinės įmonės direktorius gauna n kartų daugiau nei Prezidentas ar Premjeras. Nes visokių savivaldybės tarnautojų algos paskui pradedamos lygiuoti būtent ne į Prezidento algą. Ir jei baseino direktoriaus algos neišeina kažkaip pritempti iki Lietuvos geležinkelių direktoriaus algos, tai jam duoda Tuaregą, o tada jau ir pavaduotojui reikia ir, kaip sako rusai i pošlo i poechalo… griūtis nesuvaldoma. Kiek jau buvo visokių deautomobilizacijos vajų – vėliau viskas grįždavo į seną malonią vagą. Nes problema sisteminė
Aušra, nueikite kokį kartą į savivaldybės pastato garažą ir pasižiūrėkite kaip ten laikomi ASMENINIAI savivaldybės darbuotojų automobiliai. Kiekvienos vietos rinkos kaina yra apie 100€ per mėnesį. Vietų yra 300. Galite Gafurovo pasiklausti kaip kito patekimo į garažą tvarka. Pradžioje vietą gaudavo tik tie, kas asmeninį automobilį naudojo darbo reikalams, o dabar – bet kas, kas paprašo. Gafurovas net didžiuojasi, kad 300 vietų turinčiai aikštelei yra išdavęs 700 leidimų.
Tą „tvarką“ galite pamatyti čia: https://www.youtube.com/watch?v=ERhCgBhINpA
Savivaldybė iš esmės dotuoja važiavimą į darbą automobiliu, o važiuojantieji VT ar dviračiu negauna nieko.
Įdomu. Pasidomėsiu ir šituo.
Turriu ten teisč statyti savo automobilį, bet dabar automobilio nebeturiu, tai mano vieta jau laisva:)
Papasakosiu ir aš tokį šposą, veiksmas vyko prieš 6 metus Kaune Rokuose (turim labai stiprią)bendruomenę,savivaldybė su Europos sąjungos pagalba nutarė pratiesti kanalizacijos tinklus ir vandentiekį buvusiuose Rokuose dabar (jau prijungta prie Kauno) ir priklausome Panemunės savivaldybei na žodžiu aš ne apie tai žodžiu iškniso paklojo tuos vamzdžius ir atėjo laikas užasfaltuoti, atbirbė sunkvežimiai užasfaltavo, na o mes ėmėme ir patikrinome asfaltuotuojų darbą ir ai ai ai jų nuostabai pateikėme filmuotą medžiagą, kaip buvo asfaltuojama, koks asfalto storis buvo, ir koks liko- po asfaltavimo. Buvo 8cm, o liko 3cm! Ir broką padarė, kad apie šulinius su vibro plokštėm buvo nesuvibrąvę, būtų atsiradę įgriuvos staigiai, turėjom filmuotą medžiagą kurią pateikėme su įrodymais darbų vadovams per bendruomenės susirinkimą, ai tada vyrai ir puolė dirbti rimtai, pamatė ne durniai čia gyvena.Jei ne bendruomenės žmonės aktyvūs žmonės, būtume likę prie suskilusios geldos, tuoj būtų asfalbetonis duobėmis pavirtęs, nes savivaldybės klerkas 100 procentų būtų tą jų darbą priėmęs.Reikia kažkokiu būdu į tokių savivaldybių projektų priėmimą įtraukti ir bendruomenių atstovus, tada labai sumažėtų galimi korupciniai susitarimai ar bandymai pralįst su nekokybiškais darbais.Kitaip sakant, bendruomenės pataptų visuomenės saugikliu, kuris būtų labai aktyvus ir beje geras tramplynas besitaikantiems kažką keisti iš esmės ir iš apačios būti politikoje suprastų nūdienas, o ne nuleistas iš kažkur analfabetas
va čia pats geriausias tekstas. Tobulas. Norite kitokio gyvenimo? Dirbkite ir mąstykite
Nu ir kaip jie ten puolė rimtai dirbti? Priasfaltavo dar jums 5 cm ant viršaus?
O ar teko jums važiuoti Jonavos gatve Kaune? Ji asfaltuota ištisai pernai rudenį. Girdėjom fanfaras ir pergalingas reliacijas apie fantastinę remix technologiją. O jau po pusmečio gatvėj lopas ant lopo tiesiogine prasme. Lopyti plotai turbūt didesni už nelopytus. Nu taip, užlopyta gražiai, tvarkingai, važiuoji ir nesijaučia. Bet matosi, nepaslėpsi. Tai kas bius dar po poros metų? Taip, jums pasakys, kad miestui tas nieko nekainavo, sulopyta pagal garantiją.
Nors aš tai manau, kad miesto valdžia šiuo atveju nelabai ir kalta, nes tiesiog nežinojo ir neturėjo kaip patikrinti asfalto kokybę. net nepagalvojo, kad pirko katę maiše, nes viskas tikriausiai buvo apstatyta skambiom prezentacijom ir reklamom. Rangovas kažko neįdėjo, kažką nusuko, kažką pataupė, o gal tiesiog prašliopino – ir še tau. Rangovas gal net ir pats apsimovė, nes jam tikrai nėra jokio išrokavimo po kelių mėnesių remontuoti savo paties šikdarbį. Bet reikalo esmės tai nekeičia.
Spėju, kad Raudondvario plente bus dar blogiau, nes ten ir pagrindas sukiužęs.
Gerbiama A. Maldeikienė garsiai pasakė tai, ką žino visi. Galiu garantuoti, kad pasidomėjusi giliau rastų dar daugiau.
Labiau nustebino faktas, kad tokio lygio specialistas, kaip A. Maldeikienė, turinti mokslinį laipsnį, su šia problema žada kovoti veiksmais, kuriems sugalvoti nereikia jokių specialių žinių ir kurie iš esmės nieko nepakeis. Panašu, kad Aušra pati pradės nustatinėti kiek, kam ir kokiais automobiliais važinėti. Kuo tai skiriasi nuo socialistinės kontrolės?
Kam tada reikalingas politinės ekonomikos mokslas? O gal jo Lietuvoje iš viso nemokina?
Nemokate skaityti? Turite teskto suvokimo bėdų? Pats sėdite žmonėms ant galvų, nes neišhgalie už savus įsigyti visureigio? Kokios bėdos??? Taisykles rašo VMS Admionisytracija, svarstys Taryba. Kur Maldeikienė? Kita vetsu, skirtingai nuo visų šių ponų, aš ne ubagė: mano šeima turi visureigį. Bet pirko iš SAVO uždirbtų pinigų, Ir ponai gali.
Smagu skaityti jūsų tekstus. Atrodo, kad įsisukote tarp savivaldybės įmonių kaip lapė vištidėje. Sėkmės jums.
Nestebina tokie auto pokštai. Kiek pamenu buvo laikas, kai seime visi golfais važinėjo. Tuos laikus sugrąžinus, būtų rodomas tinkamas pavyzdys iš viršunėlių, ir valstybinėse įmonėse būtų mažiau drįstančių pinigus ratams taškyti. Bet kol kažkam seime reikia naujo BMW X5, kad galėtų efektyviai su rinkėjais dirbti: signalas pasiųstas iš piramidės viršaus.
Puikus straipsnis. Bet kas atsakys už akivaizdžiai iššvaistytas lėšas. Atsakomybės klausimas labai svarbus. Juk vagis privalo gražinti tai ką pavogė ir dar su procentais?
Mums taip trūksta gero baseino, ypač vaikams. Juk už tuos pinigus galima buvo apmokėti visų Vilniaus vaikų norinčių išmokti plaukti pamokas, dabar tėvai turi mokėti už treniruotes ir nuvežimą. Vieno tokio užsiėmimo kaina pernai buvo apie 50 Lt.
Kuo toliau skaitai, tuo pikčiau darosi. Tik visiškai nesutinku, kad 807 eurų alga į rankas yra pakankama direktoriui, tokia alga, manau, turėtų būti iki vidutinio lygio specialisto. Tik kyla vištos ir kiaušinio klausimas, kas pirmiau turėtų atsirasti – kompetetingas direktorius, ar didelis atlyginimas.
Automobilis kaip motyvacinė priemonė atrodo gerai, nes kaštai mažesni nei algos, bet tikrai ne tokio lygio automobilius eilinių įstaigų vadovai turėtų sau leisti. Akivaizdus kontrolės trūkumas.
Teisiškai toks elgesys tikrai nėra nusikalstamas, tačiau tikrai neetiškas. Siūlau sukurti organizacijos etikos/kultūros taisykles, kurios visose įmonėse turėtų būti diegiamos, manau, kad to dabar labai trūksta daugelio tarnautojų, politikų (pozicijos ir opozicijos) galvose.
Idėja dėl etikos taisyklių man labai patiko. Pasidėsiu ateičiai.
[…] http://maldeikiene.lt/ponu-iskrapstymo-is-dzipu-sezonas-prasideda „Lazdynų baseino direktorius A. Praniauskas savo darbuotojams nustatė nemenką – iki 200 […]